Ga door naar tekst

Wat te doen tegen een winterdepressie of stress? 25+ inspiratietips om te ontspannen!

De winterdagen kunnen voor veel mensen een uitdaging vormen. En dat geldt al helemaal voor als je worstelt met stress, een aandoening of gevoelig bent voor een winterdepressie. De donkere dagen en het koude weer kunnen echt veel invloed hebben op hoe je je voelt en daarmee op je energieniveau. Voel je je wat gestresst of somber en merk je dat je het lastig vindt om ontspannende dingen te bedenken om je gemoedstoestand op peil te houden en je goed te (blijven) voelen? In dit blog en de bijbehorende gratis printable met ontspanningstips, wil ik je graag inspireren met maar liefst 25+ ontspanningstips om te ontstressen! Zo kun jij je focussen op zelfzorg, meer energie krijgen en stress verminderen en kom jij die donkere dagen wel door.

Meditatie en mindfulness bij winterdepressie

  1. Mediteer: Neem enkele minuten om rustig te zitten, je gedachten te observeren en tot rust te brengen. Fijn in de ochtend om jezelf voor te bereiden op de dag.

  2. Probeer mindfulnessoefeningen: Focus op het hier en nu en observeer je gedachten zonder hierbij een oordeel te hebben.

  3. Geleide meditaties: Luister naar geleide meditatie-apps of -video's om te ontspannen.

  4. Ademhalingsoefeningen: Focussen op je ademhaling en het bewust (steeds dieper) naar je buik in- en uitademen kunnen helpen om stress te verminderen en de geest te kalmeren.

  5. Yoga voor ontspanning: Combineer ademhaling met gemakkelijke yoga-oefeningen om stress los te laten.

Stressvermindering en zelfzorg

  1. Schrijf in een dagboek: Neem even de tijd om je gedachten op papier te zetten en gevoelens te uiten. Dit maakt meteen al wat ruimte vrij.

  2. Creëer een rustige ruimte: Maak een gezellig hoekje voor jezelf in huis met wat kaarsen, kussens en een dekentje zodat je je hier heerlijk terug kunt trekken.

  3. Neem een warm bad: Voeg ontspannende oliën of badzout toe voor wat extra ontspanning.

  4. Luister naar kalmerende muziek: Kies rustgevende deuntjes of zet je favoriete muziek op, dit zal je zeker helpen te ontstressen.

  5. Doe iets creatiefs: Schilderen, tekenen, of bijvoorbeeld knutselen kan een fijne therapeutische uitlaatklep zijn.

Slaapverbetering en meer energie

  1. Houd vast aan een slaaproutine: Ga zoveel mogelijk op vaste tijden naar bed en sta om dezelfde tijd op. Dit zal je slaapkwaliteit zeker verbeteren.

  2. Gebruik een slaapmasker en oordopjes: Minimaliseer externe prikkels voor een diepere slaap.

  3. Verhoog natuurlijk daglicht: Zorg voor voldoende blootstelling aan daglicht om je energieniveau te verhogen. Dit kan ook perfect met een daglichtlamp.

  4. Beweeg regelmatig: Ga wandelen, hardlopen, dansen, of volg een (online) sportlesje om je energieker te voelen.

  5. Eet gezond: Voed je lichaam met voedingsmiddelen die energie geven, zoals groenten, fruit en volle granen.

Energiegevers en overige tips om te ontspannen

  1. Maak een planning: Door je dagen en energiegevers en -nemers op een dagplanner of weekplanner in kaart te brengen, houd jij zoveel mogelijk grip op je dag en energieniveau.

  2. Lees een magazine of boek: Kies iets wat je interesseert of wat je leuk vindt.

  3. Kijk een serie of film: Maak een fijn moment voor jezelf en kijk een serie of film die je écht leuk vindt.

  4. Plan quality time met familie of vrienden: Even wat sociale interactie kan een fijne bron van energie zijn.

  5. Knuffelen: Pak je huisdier of partner er lekker bij en kom maar op met die oxytocine boost!

  6. Neem een digitale detox: Verminder je schermtijd om mentaal tot rust te komen.

  7. Probeer aromatherapie: Gebruik oliën met kalmerende geuren zoals lavendel om je te helpen ontspannen.

  8. Boek een massage: Boek bij je favoriete salon of probeer iets nieuws, er is zoveel keuze uit verschillende soorten massages.

  9. Koken of bakken: Maak je favoriete recept of probeer iets nieuws.

  10. Vrijwilligerswerk: Helpen bij een lokaal goed doel kan je voldoening en positieve energie geven, mits je hier natuurlijk voldoende energie voor hebt.

Download de gratis printable voor meer ontspanningstips

De printable met ontspanningslijst en energiemeter is gratis te downloaden en bied je nog veel meer inspiratie om te ontspannen en meer energie te krijgen. Deze inspiratielijst met suggesties voor energiegevers en manieren om stress te verminderen zijn niet alleen bij stress of een winterdepressie te gebruiken, maar bieden je het hele jaar door inspiratie. Het denkwerk wordt voor je uit handen genomen op de dagen of momenten dat je zelf even geen inspiratie hebt, maar wel behoefte hebt aan een ontspannende activiteit of om je hoofd even tot rust te brengen. Er staan kleine en grote activiteiten op, hele simpele maar ook wat uitgebreidere. Zo is er voor ieder wat wils en voor ieder moment wel een activiteit die past. Alle energiegevers staan netjes in categorieën zoals voeding, lichaamsbeweging, slaappatronen en positiviteit. Tip: wil je graag een alles-in-één planner in plaats van een printbaar bestand? In de prikkelarme jaarplanner vind je de ontspanningslijst en energiemeter op blz. 174 en 175!

Zorg goed voor jezelf en wees niet bang om verschillende activiteiten uit te proberen om te ontdekken wat het beste voor jou werkt. Bij deze printable zit ook een handige energiemeter: dit is een overzicht waarop je alle energiegevers en -nemers bij kunt houden die je al hebt uitgeprobeerd hebt en waarvan je weet dat ze wel of niet bij je passen. Ook dit hoef je dan niet meer zelf te onthouden! Werk je graag eerst een bepaalde structuur voor jezelf uit? Bekijk dan ook het stappenplan nog even. Heel veel succes!

Vorige blog
Volgende blog

Zoek